Job shadowing, o
experiență reală și ofertantă
Iuliana Pandelică
Teodora Drejoi
În această vară, între 6 și 11 iulie 2021, doi dintre formatorii Asociației Dialoguri Europene, Iuliana Pandelică și
Teodora Drejoi, au participat la activitatea de job shadowing organizată în
cadrul proiectului „Competențe și aptitudini pentru incluziune socioeconomică”,
proiect finanțat de Comisia Europeană prin Programul Erasmus+, KA1 - Learning
Mobility of Individuals, KA104 - Adult education staff mobility, număr de
referință 2020-1-RO01-KA104-078797. Pentru această
mobilitate, am ales ca instituție gazdă Asociación Proyectos Educativos y
Socioeconómicos Socio Europe, o organizație pe care am întâlnit-o în timpul
unei alte mobilități Erasmus, ocazie cu care am descoperit că desfășoară o
activitate similară cu a noastră și că este foarte bine ancorată în realitatea socio-economică
a regiunii spaniole unde-și desfășoară activitatea. În plus, activitatea de
integrare socială și profesională a tinerilor defavorizați prin punerea bazelor
unui incubator social este o idee pe care această instituție gazdă o realizează
și obiectivul nostru declarat a fost acela de a aloca două zile din cele șase
de mobilitate pentru a o studia în detaliu.
Scopul a fost
acela de a învăța noi strategii de incluziune socială. Această activitate a răspuns
nevoii identificate la nivelul organizației noastre de a promova
antreprenoriatul ca o oportunitate de integrare, iar achiziționarea de
strategii și metode inovatoare în acest domeniu va face pe viitor ca ideile
antreprenoriale să devină aplicabile; în urma mobilității, conceptele de bază
din domeniul afacerilor vor fi transferate colegilor din asociație și vor duce
la propunerea unei activități de învățare non-formală care va transforma
conceptele în instrumente utile dezvoltării unei afaceri, conform unei
structuri clare: plan de afaceri, strategic management de tip Canvas,
chestionar de marketing, management financiar, cu instrumente de finanțare bine
definite. Lucrul într-un incubator social a fost o ocazie specială de a vedea
cum funcționează la nivel european și a constituit un model care va fi preluat
de membrii echipei noastre.
Activitatea de
job shadowing a contribuit la dezvoltarea competențelor formatorilor noștri în
ceea ce privește promovarea antreprenoriatului, iar acestea îi vor învăța
ulterior pe toți membrii asociației cum să pună în practică o idee de afaceri,
cum să folosească concepte și instrumente corecte, modul de elaborare a unui
plan de afaceri, ceea ce înseamnă modelul Canvas și management strategic,
analiză de afaceri, management financiar, chestionarul de marketing și
vizibilitate, instrumente de finanțare și consolidare financiară etc.
Beneficiarele
au participat la activități de învățare non-formală, astfel încât să poată
adapta teoria în instrumente utile pentru dezvoltarea proiectelor
antreprenoriale.
Noile metode interactive de
formare vor oferi cu certitudine adulților care participă la atelierele noastre
antreprenoriale pe de o parte cunoștințe, iar pe de altă parte accesibilitate
pe piața europeană a muncii și li se va ușura drumul către incluziunea
socio-economică.
Rezultatul
acestor zile de job shadowing a fost dezvoltarea capacității de a promova
antreprenoriatul, dobândirea de metode de dezvoltare abilități antreprenoriale,
pentru un mod antreprenorial specific de a gândi și a acționa, cunoașterea
oportunităților caracteristicilor economice și a caracteristicilor pieței ca
element determinant al inițierii și dezvoltării afacerea, metodele de analiză a
ideilor de afaceri (SWOT), metodele de evaluare a riscului investițional etc.
Pe lângă toate acestea, să nu uitam beneficiile lingvistice și culturale, care le-au îmbogățit cu siguranță pe cele două particiante și care le-au deschis noi orizonturi pe acest drum al cooperării europene.
Innovative teaching methods for teachers, school and adult education
În perioada 11-17 iulie 2021, am
participat, in calitate de beneficiară a unui grant Erasmus+ („Competențe și aptitudini pentru incluziune socioeconomică”, proiect finantat de Comisia Europeana prin Programul Erasmus+, KA1 - Learning Mobility of Individuals, KA104 - Adult education staff mobility, număr de referință 2020-1-RO01-KA104-078797) la cursul "Metode de predare inovatoare pentru profesori, școală
și educația adulților" in Malaga, Spania.
În prima zi, la modulul Cultură și
interculturalitate, am fost prezentă la activitatea de deschidere a
cursului, unde au fost discutate obiectivele, conținutul și așteptările
participanților. De asemenea, am participat la un joc interesant pentru a
cunoaște toți participanții. Mai mult, ni s-au prezentat modalități de lucru, comunicare
și conectare într-un proiect internațional.
A doua zi, în cadrul modulului Comunicare, ni s-au prezentat
instrumente de comunicare și motivație pentru tineri. S-a pus accent pe
valoarea comunicării în prevenirea agresiunii și comunicarea exclusivă,
non-verbală la locul de muncă și în clasă; adaptarea diferitelor jocuri în aer
liber la grupa de vârstă; ateliere de dezvoltare personală și socială și modul
de predare a subiectelor școlare în afara clasei.
În a treia zi, în cadrul modulul
intitulat Metode educaționale (formale, non-formale, informale), am
explorat Malaga și Granada, împreună cu ceilalți participanți, ca resursă
educațională. Am învățat cum să construim un mediu de clasă pozitiv și să
dezvoltăm învățarea socială și emoțională.
În a patra zi, în cadrul modulului Gestionarea
conflictelor, au fost abordate diferite stiluri de gestionare a
conflictelor (cum ar fi metoda teatrului de forum, în cazul unui conflict în
clasă). Activitățile au avut loc în Grădina Botanică din Malaga.
În a cincea zi, în modulul Mediere,
ni s-au prezentat aspectele generale ale medierii, diferențele de abordare
dintre mediere și negociere, experiențe de mediere (metoda cafelei mondiale), rolul
jocului (în mediere).
În ziua 6, în modulul Dinamica
grupului pentru transformarea unui grup într-o echipă; exemple de bune practici,
am participat la activități de construcție de grup, la relansarea convingerilor
limitative și creșterea zonei de confort.
În a șaptea zi, a avut loc evaluarea
și planificarea activităților de diseminare și valorificare, utilizând
instrumente europene de certificare: certificat de mobilitate Europass,
actualizare Europass, pașaport lingvistic și pașaport de competență Europass.
Anișoara
Băbălău
Asociația Dialoguri Europene
”ICT INCLUSIVE
EDUCATION-Towards a digital and inclusive pedagogy”
Lavinia-Daniela
Burtea
Cursul ”ICT INCLUSIVE EDUCATION-Towards a
digital and inclusive pedagogy”, desfășurat în Grecia în perioada 23-29.08.2021,
a avut drept obiective inițierea în pedagogia digitală cu scopul de a stimula
creativitatea în educația incluzivă. Accentele s-au pus pe poveștirile
digitale, anticiparea problemelor în educația incluzivă atât din partea
profesorilor, cât și din partea elevilor, introducere în chestiuni ce țin de
responsabilitea socială și eterogenitatea culturală a școlii moderne,
modalități de a dezvolta cultura școlară incluzivă, rolul important al
profesorului în școala incluzivă.
Această activitate de formare a avut loc în cadrul proiectului „Competențe și aptitudini pentru incluziune socioeconomică”, proiect finantat de Comisia Europeana prin Programul Erasmus+, KA1 - Learning Mobility of Individuals, KA104 - Adult education staff mobility, număr de referință 2020-1-RO01-KA104-078797.
Cursul a fost
unul interactiv, activitățile de ice-breaking au fost foarte interesante,
stimulând dorința cursanților de a participa activ. Vizita culturală în centrul
istoric al orașului Heraklion a deschis noi orizonturi culturale deoarece am descoperit
lucruri noi despre civilizația și cultura greacă.
În cadrul
cursului o atenție deosebită a avut educația incluzivă, punându-se în valoare
moduri de dezvoltare a educației incluzive în școli. Au fost propuse discuții
despre elevii cu dizabilități din școli și despre importanța profesorului în
educația incluzivă. Studiile de caz au avut drept scop cunoașterea diferențelor
în ceea ce privește dicriminarea și modul de combatere al acestora. Au fost
abordată probelma elevului cu autism în clasă. Exercițiile experimentale precum scrierea
creativă și povestirea au antrenat cursanții în dezvoltarea problematicii
propuse.
Activitățile
au avut atât părți teoretice, precum: evoluția predării sub imperiul
tehnologiei digitale, importanța creativității în școala modernă, predarea
face-to-face vs. mixtă vs. Virtuală, cât și părți practice: utilizarea
instrumentelor Animoto, Canva, AdobeSpark, MakebeliefComix, Timeline Editor.
În cadrul
atelierelor s-au desfășurat activități de creare de videoclipuri educative
folosind diverse aplicații precum Youtube Downloader, OBS Studios pentru
înregistrarea lecțiilor. De asemenea, au fost ilustrate și exemplificate
jocurile digitale ca instrument de predare folosind aplicațiile QuiverVision și
Jigsaw Planet.
Noțiunile
teoretice, precum introducere în teoria creării videoclipurilor, studierea
programelor de creare de videoclipuri și a metodologiei de predare bazate pe
proiecte au fost armonios îmbinate cu ateliere precum crearea de videoclipuri
educaționale folosind aplicația Youtube Downloader.
Cursul a
valorificat introducerea conceptului de Flipped Classroom, iar partea teoretică
a fost însoțită de ateliere de creare de videoclipuri educaționale folosind
hărțile mentale MapMup, MapHub, OBS Studios.
Săptămâna de formare s-a finalizat cu o trecere în revistă a programului Erasmus+ precum: obiective, priorități, acțiuni, forme, buget, sfaturi pentru aplicanți, precum și a activităților de diseminare și exploatare a rezultatelor învățării, evaluarea și înmânarea certificatelor.
Experiență europeană în domeniul educației adulților
În cursul acestei veri, doi dintre formatorii Asociatiei Dialoguri Europene
au avut oportunitatea de a participa, în calitate de beneficiari de mobilități
Erasmus+ în cadrul proiectului „Competențe și aptitudini pentru incluziune
socioeconomică” – CAISE pe care îl implementăm incepând cu luna septembrie
2020. Acest
proiect este finanțat de Comisia Europeană prin Programul Erasmus+, KA1 –
Learning Mobility of Individuals, KA104 - Adult education staff mobility, număr
de referință 2020-1-RO01-KA104-078797.
Cursul “21st Century
Approach To Adult Education” s-a desfășurat între 01-07.08.2021 și a fost
organizat de Pricalica in Croația. Cursul a propus, printre altele:
ü invățarea
tehnicii The Mantel of The Expert și cum se folosește aceasta in lucrul cu
adulții ;
ü cunoasterea
metodelor emancipatoare centrate pe formabili în educația adulților, în special
a lui Freire și a lui Boal;
ü identificarea nevoilor de educație a adulților în
contextul secolului XXI la nivel european, nevoile și strategiile aplicabile,
ü ințelegerea abordării bazate pe competență în educație și
semnificația acesteia în educația adulților;
ü dezvoltarea
abilităților de comunicare, colaborare, prezentare, soluționarea problemelor,
negociere, gândire critică și creativă;
ü idei
creative și resurse practice pentru implementarea cu succes a metodelor
centrate pe formabil și emancipatoare în educația adulților.
De asemenea, ceea ce a reprezentat
un mare avantaj în această formare a fost crearea de noi contacte în vederea
unor colaborări pentru pregătirea, diseminarea și crearea de parteneriate și
proiecte viitoare, asigurând astfel consolidarea colaborării europene între
persoanele implicate în educația adulților în diferite contexte. Colegii cu care am format echipe multinationale de lucru în
cursul acestei saptămâni au fost din Slovenia, Ungaria, Slovacia, Turcia și
Polonia.
Cursul "21st Century Approach To Adult Education" ne-a oferit ocazia
de a cunoaște metodele centrate pe formabil (Freire și Boal) si identificarea
nevoilor de educație a adulților în secolul XXI, nevoile și strategiile
aplicabile la nivel european.
Iuliana Pandelică
Asociația Dialoguri Europene